Dlaczego Japończycy żyją najdłużej? Tajemnicą jest zdrową dieta :)

Kultura Japonii od lat fascynuje mieszkańców zachodu, zaskarbiając sobie coraz większą sympatię. Szczególne miejsce w naszej rzeczywistości zajęła jednak japońska kuchnia. Posiłki przygotowywane zgodnie z tradycją Japonii i przepisami, używanymi przez jej mieszkańców od wieków są nie tylko smaczne, ale i niezwykle zdrowe. Średnia długość życia mieszkańca tego kraju to 84 lata, kiedy współczynnik ten dla Polski wynosi 76 lat. Różnica jest więc pokaźna i spośród wielu czynników, dieta jest jednym z kluczowych. Wszystko za sprawą wyselekcjonowanych składników, które są podstawą kuchni Japonii. Japończycy rzadko sięgają po bardzo tłuste mięsa i produkty mleczne, a przez większość czasu żywią się jak jarosze. Wynika to silnie z położenia geograficznego kraju, który położony jest na wyspach, co naturalnie sprzyja rybołówstwu. 

Co na co dzień jedzą Japończycy?

Popularne w tym regionie rameny, których podstawą bywa niekiedy mięso, ale i ryby czy warzywa są źródłem wszelkich niezbędnych wartości odżywczych. Podawane są one z jajkiem, algami, warzywami i kawałkiem składnika bazowego. Oprócz tego w ich diecie znajduje się wiele potraw z ryżem - na słodko i słono. Oczywiście mówiąc o ryżu nie można nie wspomnieć o sushi, bo to właśnie ono jest podstawą kuchni japońskiej i to ono niezmiennie przyciąga uwagę obcokrajowców do japońskiej kuchni. Najlepsze restauracje oferujące sushi, dbają o przygotowanie go zgodnie z tradycyjną recepturą. Wyróżnia się wiele rodzajów sushi z różnymi dodatkami: od skomplikowanych temaki do najprostszych (i bardzo popularnych w Polsce) nigiri. Ryż, warzywa, wodorosty i ryby dostarczają razem potrzebnych substancji odżywczych. Warzywa naturalnie zaspokajają potrzebę organizmu na witaminy, ryż dostarcza bardzo  dużo energii, wodorosty obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają poziom cholesterolu, a ryby są źródłem kwasów omega-3, ale również witamin A, D I E oraz białka, żelaza, jodu i potasu. Mówi się, że powinno się sięgać po ryby nawet do 3 razy w tygodniu dla utrzymaniu zdrowia. Poza tym, Japończycy zachowują dietę bogatą w zielona herbatę, która nie tylko dobrze smakuje, ale i znana jest z właściwości detoksykacyjnych i obniżających apetyt. Dzięki temu Japończycy jedzą, kiedy są głodni, a ich posiłki zaspokajają głód i zapotrzebowanie na składniki odżywcze.