Czy sushi jest zdrowe?

Uwielbiasz próbować nowych smaków, ale obawiasz się, że egzotyczne specjały mogą nie wyjść Ci na zdrowie? A może tak trudno oprzeć się wyjątkowemu smakowi sushi, że zastanawiasz się, czy codzienne delektowanie się tym daniem może Ci zaszkodzić? Trudno nie spotkać się z mitami, którymi obrosła japońska sztuka kulinarna. Najczęściej dotyczą one jedzenia surowych ryb, ich toksyczności, a nawet... śmiertelności. Choć większość z tych opowieści należy włożyć między bajki, warto pamiętać, że w każdej legendzie kryje się ziarnko prawdy. 

Czy jedzenie sushi jest bezpieczne?

Kuchnia japońska uznawana jest za jedną z najzdrowszych na świecie. To między innymi w spożywaniu sushi badacze dopatrują się źródła świetnego zdrowia Japończyków, ich młodego wyglądu i długowieczności. Jeszcze kilka lat temu danie to było w Polsce rarytasem, na który pozwolić sobie mogli tylko nieliczni. Dziś restauracje z ryżowo-rybnymi rolkami można spotkać niemal w każdym mieście, a do ich menu trafiają coraz to nowe propozycje: od fantazyjnych maków i nigiri z rzadko spotykanymi rybami, po nieodbiegające od nich smakiem i jakością propozycje wegańskie. Polacy rozsmakowali się w sushi, jednak wraz ze wzrastającą popularnością dania, należy zwracać większą uwagę na jego jakość i składniki. Przygotowanie go wymaga wszak dużej wiedzy, dokładności i odpowiednich, wysokiej jakości składników.

Sushi przygotowuje się ze zdrowych, bogatych w witaminy składników. Ich częste spożywanie pozytywnie wpływa na układ nerwowy, odporność, serce, a także skórę i wzrok. Choć ryżowe krążki mogą wydawać się niepozorne, są bardzo sycące, a jednocześnie niskokaloryczne i lekkostrawne - z powodzeniem mogą być więc elementem diety sprzyjającej pozbywaniu się zbędnych kilogramów. Czy w takim razie warto jeść sushi? To zależy od tego, po jakie danie sięgasz. Przygotowane z wysokiej jakości składników może być zbawienne nie tylko dla podniebienia, ale też dla całego organizmu. Inaczej jest jednak z jego „szybkimi”, marketowymi wersjami. Choć ich dostępność na wyciągnięcie ręki - a często nawet przyzwoity wygląd - potrafi kusić, odważny poszukiwacz gotowych dań szybko może poczuć konsekwencje nieprzemyślanego wyboru.

Czy sushi może być źródłem zdrowia?

Aby dowiedzieć się, czy sushi może wspierać zdrowie, warto przyjrzeć się jego składnikom. Danie to robione jest z kilku podstawowych elementów. Są to:

  • ryż, czyli najważniejszy składnik japońskich krążków. Dzięki węglowodanom jest zdrowym źródłem energii. Dostarcza organizmowi witaminy z grupy B, fosfor, wapń i potas. Jest lekkostrawny i bezglutenowy, polecany zarówno diabetykom, jak i osobom zmagającym się z celiaklią lub nadwagą;
  • ryby i owoce morza - wbrew pozorom, ryby w sushi nie zawsze muszą być surowe. Wielu jednak uznaje, że to właśnie nieprzetworzone mięso jest najszlachetniejsze. Ryby są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy D, witamin z grupy B, a także białka. Regularne spożywanie ryb pomaga w ochronie przed chorobami serca, demencją oraz wzmacnia układ odpornościowy. Na takiej diecie skorzystają też Twoje kości oraz tarczyca; 
  • nori i imbir - ryżowe rolki zawijane są w nori, czyli wodorosty znane ze zbawiennych dla zdrowia właściwości. Pomagają pozbyć się z organizmu substancji toksycznych, wspierają trawienie i walkę z cholesterolem. Wzmacniają serce i pamięć. Imbir natomiast pomaga w łagodzeniu stanów zapalnych, działa kojąco na bóle brzucha i problemy z trawieniem;
  • warzywa i marynowane dodatki - w rolkach sushi często znajdują się świeże warzywa, a nawet owoce. Nie od dziś wiadomo, że są one źródłem niezbędnych dla człowieka witamin i minerałów. Nie mniej wartościowe są dodatki marynowane - dzięki tradycyjnym, japońskim sposobom marynowania nie tracą one swoich zdrowotnych właściwości.

Czy od sushi można się rozchorować?

Jak widać, sushi przygotowane ze świeżych, sprawdzonych składników jest zdrowym źródłem niezbędnych dla organizmu witamin, które trudniej jest znaleźć w kuchni rodzimej. Zawsze należy jednak zwracać uwagę na sposób przygotowania dania i jego składniki. Choć dotyczy to nie tylko japońskich rolek, szczególną uwagę zwróć na jakość ryby i jej pochodzenie. Unikaj sushi-boxów, czyli gotowych zestawów, które często można spotkać w sklepach. Ich jakość zazwyczaj znacznie odbiega od tej, którą proponują profesjonalne restauracje - i nie chodzi tu tylko o walory smakowe. Składniki o niewiadomym pochodzeniu oraz niemożliwy do ścisłej kontroli sposób przechowywania (w końcu widok artykułów spożywczych pozostawionych przed kasą lub na zupełnie innym dziale nie należy do rzadkości) sprawiają, że spożywanie takich dań jest ryzykowne i może przyprawić o ból brzucha.

Aby mieć pewność, że sushi będzie źródłem przyjemności dla podniebienia i dużej dawki zdrowia dla całego organizmu, postaw na sprawdzone, renomowane restauracje oferujące sushi na zamówienie. Dzięki temu zyskasz pewność, że wszystkie składniki mają najwyższą jakość, a każda rolka zostanie przygotowana z największą starannością.